Mi is az a műszaki?

A négy évnél idősebb személyautóknak ahhoz, hogy forgalomban közlekedhessenek, kétévente műszaki és környezetvédelmi szempontból meg kell felelniük a Közlekedési Hatóság által meghatározott műszaki vizsgán.

Bármilyen forgalomba lévő, rendszámmal ellátott járműnek érvényes műszaki vizsgára van szüksége, amit a Közlekedési Hatóság által kiadott engedéllyel rendelkező vizsgaállomásokon lehetséges megszerezni. A vizsgaállomásokat egy online rendszer köti össze, melyeket folyamatosan ellenőriz a Nemzeti Közlekedési Hatóság. Az ország egyik ilyen vizsgapontja a Zakar és Társa Kft.

Jelentkezzen be

Egy műszaki vizsgára várakozó autó esetében első lépés mindig a tulajdonjog tisztázása. Alapvetően feltételezzük, hogy a jármű okmányai rendben vannak. A vizsgáztatási eljárást a gépjármű tulajdonosa vagy az általa meghatalmazott személy kérheti, érvényes személyi okmányok és forgalmi engedély jelenléte mellett. Ha nem a tulajdonos az ügyintéző, akkor ahhoz a helyette eljáró személynek írásbeli meghatalmazást is szükséges adnia. Céges tulajdonban lévő járművek esetében aláírási címpéldányt és cégkivonatot is hozni kell az eljáró személynek. Ha az autó tulajdonjoga valamilyen pénzintézet vagy bérbeadó cég kezében van, akkor annak írásos hozzájárulására is szükség lesz.

Hogy elindulhasson a műszaki vizsgáztatás, belenézhessen a hatóság vizsgázott embere a forgalmi engedélybe és magába a járműbe, ahhoz előbb egy formanyomtatvány kitöltésére van szükség, amit a tulajdonosnak vagy a meghatalmazott eljárónak kell aláírnia. A műszaki vizsgaállomáson az is követelmény, hogy a jármű tiszta és felkészített állapotba kerüljön oda, a műszaki állapota megfelelő legyen, különös tekintettel az aktív biztonságtechnikai berendezésekre, a fékrendszerre, futóműre, karosszériára, világításra, kipufogóra, károsanyag-kibocsátásra, gumikra, felnikre és olvasható kilométeróra-állásra. Fontos, hogy ne világítson semmilyen hibajelző lámpa a műszerfalon.

Sokan nem fordítanak kellő figyelmet a regisztrációs matrica meglétére és állapotára. Az EU csatlakozás óta a 2004-től forgalomba helyezett autók megkapták az EU-s rendszámtáblákat (magyar zászló helyett a kék sávos uniós zászlós), amikhez jár a regisztrációs matrica is, amit a szélvédő jobb alsó sarkába kötelező felragasztani. Az a matrica a rendszámtábla részét képezi és egy hatósági jelzés. Ugyanaz vonatkozik rá, mint a rendszámtáblákra, tehát nem lehet sérült, manipulált, koszos, nem lehet más helyen és ahogy rendszámtábla nélkül, úgy a regisztrációs matrica nélkül se vizsgaképes az autó. Ha sérült (szakadt, felvált, kifakította a nap) akkor még műszakizhat az autó, de azt műszaki adatlapra kell vizsgáztatni és az okmányirodába kell irányítani új matricát igényelni. Csak abban az egy esetben vizsgázhat matrica nélkül az autó, ha a tulajdonos hoz egy igazolást az okmányirodából, hogy a matricája épp legyártás alatt van, ezt a papírt be kell szkennelni és feltölteni a vizsgarendszerbe.

A MŰSZAKI VIZSGA MENETE

A műszaki vizsgáztatáshoz szükséges előre bejelenteni a járművet. Mi tíz nappal az esedékes időpont előtt javasoljuk ezt megtenni. A jogszabály azonban rendelkezik arról, hogy lejárat előtt harminc napon belül már bármikor túl lehet a jármű a vizsgán, a hátra lévő napok nem vesznek el, ugyanúgy a lejárat napjától fog indulni az újabb két év érvényessége. Így valóban nem érdemes az utolsó pillanatig várni.

Amikor a jármű megérkezik hozzánk az előzetes szemrevételezés, okmányok átvétele, munkalap írása és a hatósági kérelem kitöltése után következhet is a műszaki vizsga, ahol a gépkocsit átvizsgáljuk és a műszerrel mérendő adatokat rögzítjük. Ezt követően kerül sor az elkészült dokumentációk kiadására. Ez a procedúra mindössze másfél órát vesz igénybe, amit a kényelmes ügyfélváróban meg is várhatnak az ügyfeleink, de a hozom-viszem szolgáltatásunkkal akár a munkájukat is végezhetik ez idő alatt.

Jelen pillanatban a két kerék meghajtású személygépjármű hatósági műszaki vizsgájának ára 16.290 Ft. Ez a költség fizetendő bizonyos járműparaméterek teljesülése mellett. A műszaki vizsgára felkészítés ára nagyon sok tényezőtől függ, ami általában már egyes javítási folyamatokat és ahhoz szükséges alkatrészek árát is tartalmazza.

A gépjármű-tulajdonosok nagy része rábízza a műszaki vizsgáztatás intézését az autószerelőjére. Sokan nem is tudják, hogy hol és miként vizsgázik az autó, csak a pecsét jelzi a forgalmi engedély hátulján, hogy az megtörtént. Gyakran kérdezik tőlünk, mint a Közlekedési Hatóság zárt technológiás műszaki vizsgáztató állomásaként mit tapasztalunk, mekkora százalékban felelnek ma meg a műszaki vizsga követelményeinek az autók? Szerencsére nagyon kicsi az az arány, ami nem megy át rajta. Köszönhető ez annak is, hogy legtöbbször valóban szakemberek által átvizsgált és felkészített autók érkeznek hozzánk, illetve a ránk bízott autókat is az átvizsgálással kezdjük. Elég jól tudja mindenki szakmán belül a dolgát, tisztában vagyunk vele, hogy mire kell odafigyelni, milyen javításokat kell elvégezni. A leggyakoribb buktató ott van, ami szabad szemmel egy hozzáértő számára sem egyértelműen látható, és műszer hiányában nem olvasható ki a károsanyag-kibocsátás. Már átvizsgálás előtt sokszor elbocsátjuk a műbizonylat nélküli sötétített, fóliázott gépjárműveket és jellemzően a világító berendezésben eszközölt illegális átalakításokat. Nagyon fontos a látni és látszani elvnek a megtartása, hogy ez forgalomban balesetet ne idézhessen elő.

Fontos felhívni a figyelmet arra is, hogy ugyan két évre kapja meg az újabb forgalmi engedélyt a négy évnél idősebb gépjármű, de ha időközben átalakítást végeznek rajta, az újabb műszaki vizsga szükségességével járhat. Mi leggyakrabban vonóhorog felszerelése miatt találkozunk időközi vizsgakötelezettséggel. Sűrűn előfordul még az autó színének a megváltoztatása is, ami ugyan nem von maga után újabb műszaki vizsgát, de a változást köteles a tulajdonos a hatósághoz bejelenteni.

A MŰSZAKI NEM A KÖTELEZŐ SZERVIZ

Gyakran tapasztaljuk, hogy azok a gépjárművek, amik már korosabbak annál, hogy a gyári garanciának megfelelve elvigyék tulajdonosaik az adott márkakereskedéshez olajcserére, elhanyagolt állapotban vannak. Sajnos sokan összevonják a műszaki vizsgát a kötelező szervizzel. Szakmai tapasztalatom alapján ez egy elhibázott stratégia, hiszen magának a motornak, aminek éves szinten lenne olajcsere és karbantartás előírva, nem tudjuk elmagyarázni, hogy az elhasznált olajjal bírjon ki még egy évet. Ez már nem rendeltetésszerű karbantartás, és tapasztalatunk szerint rengeteg hibát idéz elő az addig jól működő autóknál. A kopó forgó alkatrészeket, főleg sok megtett kilométer esetén, nem elegendő kétévente átnézni. Összefoglalva a műszaki vizsga nem csak azért szükséges, hogy a közúti ellenőrzés során a rendőr ne büntessen meg, hanem a vezető és az adott járműben utazó más személyekért is felelősséggel tartozik a jármű tulajdonosa és a forgalomban más részt vevőért is felelősséggel tartozunk, nem beszélve a légkörünk szennyezéséről. Ezáltal minden egyén hozzájárul Földünk légszennyezettségének csökkentéséhez.

Sokan nem tudják, hogy egy rendszeresen karban tartott gépjármű, ahol elvégzik az olajozási, zsírozási folyamatokat olyan alkatrészek esetében, amelyek karbantartás nélkül ugyanezen idő alatt már cserére szorulnának, a tulajdonos nem csak a pénztárcáját, hanem a környezetét is védi, hogy feleslegesen, a karbantartás hiánya miatt ne kelljen környezetterhelő, új alkatrészeket legyártani az adott alkatrészgyárnak.

Ezúton kívánunk minden forgalomban résztvevő számára balesetmentes közlekedést és szeretnénk kiemelni, hogy a nem forgalmi rendszám kötelezett gépjárművel közlekedők (SMKP vagy bringások) is a cikket elolvasva, magukra nézve felelős magatartással tartsák be a látni és látszani elvét!

Érdekelhet még: